Wednesday, August 6, 2014

MUAK DENGAN STATUS FB SEBILANGAN WANITA MENGANDUNG!

Aku dah melalui pengalaman mengandung 3 kali. Anak aku 2 orang. Makna nya yang 1st mengandung tu aku keguguran. Usia kandungan 2 bulan lebih, sempat check up kat klinik 2 kali je. Aku tak buat D&C. Kuar sendiri. Tapi kena warded 1 malam kat hosp.teluk intan. Never mind. Rezeki bukan di tangan kita. Sedih memang la sedih. Sapa yang tak sedih kan. Semua nya ada hikmah. 7 bulan kemudian barulah aku pegnen kan Syana.

Sebab tu aku tak pernah up status kat fb yang mengatakan aku mengandung. Ataupun status yang berbaur aku tengah pegnen. Contoh nya, " pagi ni muntah teruk,makan nasik lemak tp kuar balik,teringin nak makan buah sukun. Mengidam nak makan daging rusa bertanduk emas....bla bla bla".. Takut...kalo bukan rezeki kita,aku tak mampu nak jawab pada semua orang andai diorang bertanya.. bukan aku tak sudi share dengan kengkawan...

Tanya lah kengkawan opis aku tu...aku positif je terus bagitau..

Aku rasa lain macam sebelum aku check upt..rasa seram sejuk nak demam bagai...aku havoc je bagitau..aku tak de berahsia pun. Ngehngeh.

Masa pegnen izzara aku up 2 status je yang mengatakan aku kat wad sebab uri rendah... 7 minggu di wad,aku up status 2 kali je..tu pun di awal2 nye je. selebihnye aku mengadu pada Dia... mengadu nasib..mengadu kesusahan... mengadu kegusaran... dan aku tak perlukan likes dan comment dari kengkawan fb untuk melegakan jiwa kacau aku tu. No need to motivate me. Sebab aku ada somi,paling penting aku ada Dia.

Plisssss.. korang tengah mengandung... malaikat sentiasa mendoakan korang. Korang doalah baik2... dalam rahim korang ada makhluk taw dak. Makhluk tu tak lama lagi akan ada ruh.. korang boley plak cite kat fb, teringin makan macam2... makan plak yang jadi keutamaan hidup korang ye. Ish ish ish.

Kalo sekali 2 kali,aku paham... ye la anak sulung kan..nak tunjuk kat semua orang...bior orang tau korang tu tak mandul ye? Ish ish....setiap hari nak up status teringin makan itu ini.. ko mengandung 9 bulan...cer ko darabkan 30 hari tu dengan 9 bulan..cincai kire la ye... 270 jenis makanan ko nak lahap keeee?

Selera gajah ke ape ni...

Semua wanita ada gejala morning sickness yang berbeza. Redho je la. Besor ganjaran nya. Tapi jangan lah redho di media sosial...sikit2 kang panjang lebar doa kau taip kat wall. Ko amik sejadah...lagi bagus kennn.
Jangan lah di buat peel mengada2 korang. Iyee..aku tau badan tak selesa... tapi perlu ke heboh kat fb...perut ko boncit?

Hurmmmm.... perlu ke up status kt fb.. "dah bukak 4 cm,td doc dtg check,dah bukak 9cm, doc mintak kangkang and push..".. perlu ke? Perlu ke cerita setiap inci setiap perkara peristiwa pada orang yang berkawan dengan kita di media sosial?

Pleaseeee.. wanita ada kekuatan tersendiri. Ada maruah diri. Ada rahsia tersendiri. Ada misteri nya. Jangan lah senang2 korang nak bukak aib korang tu kot ye pun eksaited nak beranak ye.

Remind kat diri aku ni jugak.


Yang muak,
Joyah Tapah.

No comments:

Post a Comment