Thursday, May 29, 2014

Kehilangan...Sultan berjiwa Rakyat

Semalam masa bos masuk opis pukul 3 macam tu,dia bagitau sultan dah mangkat. Sebelum ni memang banyak kali rumours sultan mangkat ni. Tapi ni bos sendiri yang bagitau. Memang kompom la. Mula2 tu aku rasa ok. Esok cuti,yessss! Pastu bagitau kat group watsapp adik beradik... kiranya aku yang first bagitau. Pastu tak lama,kakak aku si azua plak copipes msg dari kawan dia,siren dah berbunyi kat kuala kangsar. Pukul 4, MB buat pengumuman di tv. Sultan dah mangkat. MB sendiri sebak masa buat pengumuman tu. Kitowang yang tengah focus kat tv tu pun masing2 melayan perasaan.



Tak lama pastu,tepon opis tak berhenti menjerit. Orang awam mintak kepastian betul ke sultan dah mangkat. Ada yang tanya bila boleh menziarah jenazah,bila nak kebumi. Aku jawab berdasarkan info yang MB bagi. Masa MB buat pengumuman tu memang aku take note sikit. Ada yang mintak kepastian esok opis kami tutup jugak ke. Omaigod. Tak tengok tv ke. Tak paham ke MB punya statement. Adoiii. Typical orang kita. Saja nak bagi perangat. Takpelah,bersangka baik,tv dia rosak kot.



Mintak tolong dengan opismate tolong turunkan bendera separuh tiang. Sebab MB dah declare macam tu kan. Ujan2 tu si zaki pegi ke tiang bendera. PAP semuanya takde opis. Tinggal zaki je ganteng yang ada. Busy jugak la petang tu. Program utk hari khamis ni semuanya batal. Aku dapat arahan supaya memaklumkan Pej Daerah Tampin supaya lawatan inovasi yang dijadualkan khamis ni pun terpaksa cancel.



Kelam kabut aku. Semuanya kena cepat. Semua kena pantas. Memang mencabar kesabaran. EO mintak tolong call semua driver tolong standby malam ni kat opis. Sebab ada upacara pertabalan kat Beting Beras Basah. Aku maleh tanya lebih2. Mungkin ada simbolik upacara tertentu kat situ memandangkan sultan pun dah mangkat. Benda mistik2 ni korang paham la ye... Alhamdulillah,semuanya ok. Driver yang baru keje ni ada gak bertanya,kenapa nak pegi tempat macamtu malam2 ni. Aku jawab berkias je la. Kang cerita lebih2 kang ko seram plak....kikikiki.



Tu je la coretan aku. Malam tadi aku tengok berita. Sedih sangat..... masa aku kecik2 dulu aku panggil sultan tu "pakcik uban". Segak orang nya. Selalu tersenyum. Aku tak pernah berjumpa dengan dia. Cek mail pernah jumpa dia 2 kali. Masa perbarisan. Dia bagitau masa sultan balas tabik hormat,memang terserlah aura seorang raja tu,nampak ketokohan seorang sultan.



Al-fatihah... rakyat perak berdukacita dengan pemergian nya.






No comments:

Post a Comment