Monday, May 12, 2014

My lose weight mission ( part 1)

Kisah ini kisah benar. Takde tokok tambah. Semua nya benar. Cuma mungkin ayatnya agak kelam kelibut..Maklumlah,aku menaip dalam persekitaran yang meriah disamping kanak2 ribena ini. Aku akan cuba menggunakan ayat yang mudah untuk merangkan maksud ku yang sebenar. Ini baru part 1,aku bercadang nak buat sambungan sampai part 14. Doakan aku ye? Hihi.



Orang pompuan ni bila naik berat badan nya ( gemok) memang merunsingkan. Seram kan bila naik sebelah kaki kat penimbang,naik lagi sebelah kaki,jarum laju je tunjuk 70++ kg... Rasa nak hempuk penimbang penipu tu. Tambah stress bila menyedari penimbang tu bercakap benar,takkan dia nak menipu pulak kan. Haha.



Aku tau aku gemuk. Bagus. Lebih baik sedor diri lebih awal daripada orang lain menyedarkan kita. Lebih pedih. Walhal masa aku kecik,sekolah rendah,sekolah menengah dulu aku kurus cekiding. Sampai kan dpt gelaran galah,cicak kobeng la, ntah ape2 lagi gelaran ntah. Lepas spm,badan aku naik sikit. Tapi aku tak risau pun. Pada aku ok la tu,gebu sikit tu kan seksi.



Masuk matrix uia kat p.jaya, badan aku naik lagi. Takpe, aku steady lagi. Baju saiz L dah kot. Kendian 2 tahun aku kat situ,aku quit study. Tak lama lepas tu masuk uitm. Ambik plak course hotel management. Buat diploma in foodservice and management. Of course la wajib amik kelas cooking. Western class,oh indahnya kelas tu...boleh makan macam2. Sebut je. Lamb chop,chix chop,roast chix,beef steak,fish n chip, weeeee...Fevret aiiiiii... Ada kelas eatern jugak. Melantak la nasik minyak,nasik beriani,ayam kurma,kari daging,ayam golek... oh indah nye... makan tak hengatttttt. Oh ya ada kelas pastri jugak. Yang ni memang aku champion! Black forest cake, cheese cake, choc moist..macam2 lagi la.. Bayang kan la, setiap orang buat sebijik cake pastu suka ati la ko nak buat apa pun. Bawak balik bilik ke, nak akikah kat situ juagak ke. Tapi aku selalu nya bawak bilik. Makan dengan roomates. Suke la deme. Oh indah nya.. Gemuk la aku di situ... di uitm itu. Start tu la aku susah nak aviod food yang sedap2 ni..Food and me hepily ever after kekdahnye.



Bila ada ilmu pasal makan ni,kita agak cerewet bab makan. Aku buat praktikal kat pantai medical centre,bangsar. Jadi mana2 cook yang masak tak sedap memang kena komplen la. Hahaha.. jahat aku. Tapi jangan ingat aku ni big bos kat situ. Bila cook takde,aku dengan geng yang lain kena masak. Hambik kauuu.. Takpe,dah biasa kot masak sekawah besor tu. Small the pices je tu. Tu yang boss berkenan tu. En dolah tu offer keje dengan dia lps diploma tu. Aku sempat keje dengan company dia kat hosp.ampang tak sampai setahun..then I quit sebab tak sanggup berpisah dengan laki aku. Aku kawin time keje kat ampang tu la. Cerita ini dah menampakkan cacamarba nya.



Aku jugak buat praktikal kat intekma resort n convention centre. Keje macam balaci. Tapi makan besttttt.. gemuk lagi aku. Hahaha. Time tu aku dgn geng suka makan mamak tengah2 malam. Homaik aihhh.. roti canai pukul 11 mlm? Memang badak la....Yang best tu umah sewa dekat ngan mamak... Maka berkawan baik la aku dengan kedai mamak. Tapi skang aku tak berapa sangat mamak ni. Kembang tekak lak rasa nya. Makan dan tak bersenam,itu tak bagus.



Gitu la serba sedikit sejarah aku berbadan gebu. Hihi. Aku pernah diet,dan makan ubat kurus. Pil tu aku beli kat guardian. Tak silap aku product total image. Kurus la kejap. Tapi aku tak tahan bila tengah malam,aku nk tidor, jantung aku berdegup laju...tak boleh jadi ni. Tengah ralit buat something,rasa berdebor2. Aku jugak selalu rasa terkejut. Ok,aku tak nak ambik risiko. Mau kena heart attack plak. Aku stop amik ubat tu,badan pun menggebu lagi...macam2 ubat yang aku makan. Tapi kesan nya,cirit birit dan sakit perut. Gila betul. Tak mo la aku. Misi gagal nampaknya.



Skang ni aku dah beranak dua. Berat skang ni 68kg. Takdela kurus sangat pun. Tapi aku bangga sebab aku turun dari 84kg. Aku amik alpha lipid sd2 selama 3 bln lebih. Aku dah stop amik sd2 sejak 2 bln yg lalu. Yang aku nampak,selera makan biasa je. Setengah product slimming ni bila stop,kita akan makan banyak sebab selera makan tak boleh control. Tapi aku takde plak macam tu. Cuma aku amalkan bila nk mengadap makan,minum dulu air 0 banyak2. Bagi perut sebu. Jadi bila nak ambik nasik tu,aku amik sikit je la. Sayur mesti banyak. Sayur tu kan bagus.



Stail aku diet ni macam diet atkins. Sebulan pertama dulu aku tak amik carbohidrat. No nasik, no sugar. Pastu aku amik nasik sikittttt je. Buat syarat je. Aku ni menyusu badan. Kang susu tak cukup,mengamuk izzara plak. Jadi aku takdela ikut atkins tu 100%. Aku jaga makan je. Kalau nak cite,memang azab nak control makan ni. Sedih tengok orang makan macam2,tapi kite makan sayur dengan ayam seketul. Mana nak kenyang. Tapi bila dah lama2,perut kita dah terbiasa makan yang sedikit. Sebab tu aku benci orang2 yang post gambo makanan kat fesbuk. Pada aku,itu kerje orang bodoh. Ko nak makan, makan je la. Tak payah tunjuk kat orang lain. Ko tak tau aku tengah berperang dengan diri aku sendiri menahan godaan napsu makan aku? Emo plak aku .kihkih


Ini baru part 1. Nah aku tunjuk gambo badak aku. Masa ni sebelum pregnent izzara. 80++kg kot. Masa ni belum sedor diri lagi. Kihkih. Dah melantak nasik sepinggan,bangga makan eskem tutifruti. Gaya mutu keunggulan.

No comments:

Post a Comment