Sunday, January 18, 2015

Lauk Ahad by My Laki & Me

Hai...

Selamat melepak lepak di rumah.

Ahad yang tenang tanpa gopoh gopoh nak pick up anak kat skul..takde kejar punchkad..takde kejar traffic light kuning...takde kejar nak berebut bilik air..

Per lagik...jom ke dapoq jom.

Ngiiii..sup ayam ni by me hokeyyyy. Senang giler resepi sup ayam...tak payah letak sini resepi nye ye...malu plakk. Kihkih.


Hari ni laki aku agak rajin. Dia masak. Dia memang rajin masak,cuma aku je tak cite kat sini...kalo dia nak expose skill masak dia...sila buat blog sendiri...hahahaha... tapi selalu nya bila aku tegur style dia masak..die mesti tak nak ngaku salah punyee... pendek kata perfection is gonna be to Ismail alone!


Tadi aku ada tegur something...ko tau dia jawab apa..."oooo,memang saja buat camtu,baru sedap"...
Erkkk...aku is diam terus. Jangan bantah. Jangan erkkkk depan dia. Selamber. Muka kena natural , kening kena sekata. Jangan buat kening terangkat. Dia boleh tau taw. Hakhakhak.
Kalo dia tanya ape2 kat aku, baru lah aku boley komen....kalo dia tak tanya,ko assume dia terer je la.....hikhik...tengokkkkk...lelaki dan ego berpisah tiada :)


Ok...pagi tadi aku tengok die sibuk gugel resipe ayam goreng kunyit which is bulan januari 2015 ni asekkkkkkkkkkkkkk dia masak lauk niiiiii jeeeeeeeee... masuk kali ni ntah berapa kali ntah..... ntah berapa kali jugak la die try ikut resepi yang berbeza beza....omg...gigih nauuu.


Siyesss....
Ni resipe ntah sapa plak ni ntah....
Jadi..aku nekad.... biar aku letak resipe kat sini....kot2 lusa dia gugel lagi resepi ayam goreng kunyit. Hahahahahaha... gugel punye gugel.. kuor resepi binik....hahahaha..


Blog aku ni pun bukan dia jengah sangat pun. Jengah sebulan sekali pun amat mustahil. Cess.


Ok....resepi ayam goreng kunyit mengikut style bekas chef di Mariot hotel....hahaha.


    AYAM GORENG KUNYIT ♥*simbol love2 ni utk orang yg suka gugel resepi dan tak suka    tanye bini,hakhak,sapa itu?


_ ayam potong kecil2 , marinate kan dgn garam dan kunyit

_ sayur mayur ( kcg panjang,cauliflower,bawang besar,carrot,cili padi)

_ minyak secukup nya


    Langkah2 paling simple...

Goreng ayam dengan teknik minyak deep fry.

Angkat ayam tersebut setelah ayam itu cantik bergoreng. Ketepikan. Kurangkan minyak dlm kuali,jadikan hanya 3 sudu minyak saja dlm kuali.

Tumis sayur tersebut dalam kuali tersebut.

Tabur kan garam,kunyit secukup rasa.

Terus masukkan ayam yg dah bergoreng tadi. Jangan lama2. Nanti sayur overcooked,tak sedap. Bila sayur lembik sgt , takde feel betul nak kunyah. Kalo krupkrap2 rangup aku sukaaaaaaa sgt....hihi.

Siap....hidang atas pinggan..hihihi..


Eh...aku tak cakap ayam goreng kunyit dia buat tu tak sedap...takkk...
Ok je....cuma kalo sayur dlm ayam goreng kunyit tu tak overcooked lagi sedap kot...hihihi.
*nampak tak keji nya aku, komplen dlm blog...hahahaha..

Tu je resepi dari aku...penah jadi tukang masak di hotel paling berperistij di msia ni..kihkih..


Ha..tu la sup ayam aku...kihkih.. sup sempoi jeee. Ayam goreng kunyit yang enak lagi lazat ;)

No comments:

Post a Comment