Saturday, January 10, 2015

Tips paling simple untuk memblogging..

Ececehhh.
Poyo plak tajuk entry ni.
Macam dah berblogging 18 tahun je aku ni. Macam la follower aku dah cecah 100k orang. Cehh.
Padahal ubun2 keyboard ni pun lembik lagi ;)

Saja je...semenjak dua menjak ni aku kehilangan inspirasi dan idea. Takde feel..
Haaa..ko ingat nak buat entry ni senang ye.
Susah wei...merepek pun biar kena gaya. Jangan sia sia. Biar ada motip. Biar ada guna. Walopon sikitttttttt guna nya.
Selama ni entry aku ada ilmiah keeeeeee...kahkahkah....tak jugekkkk kan.
Jadi tadi aku gugel la...camne nak berblogging dengan santai dan menarik serta membuat orang len tertarik.

Banyakkkkkkk info aku dapat.

Ni antara nya..aku ringkaskan ye...

● bahasa yang mudah untuk orang faham. Dialek dan slanga tu boleh,tapi pastikan ada terjemahan...nanti orang penin.

● elakkan menulis short form. "Yg,dpt,mkn,td"....yang biasa2 tu boleh...tapi kalo ko guna "kjt,pgg,bgnn,vstl"...aduih...penin gak nak teka.

● jangan guna bahasa yang annoying.."kitew bru lps mam dgn boyfwen kitew,diye kate kitew ni suwit nk mamps,kitew rasew kitew ni penat sangat tawww,kitew nk titow dulu,nnti kitew kejuwt kan diri kitew sendiriw"..huk alohhh. Bergulung lidah ko.

● jangan kopipes  bulat2. Boley nak kopi..tapi ubah sikit2...ikut gaya dan style kita tulis blog. Contohnya,ko jenis tulis style yang serius,blog politik. Tetiba ko menulis yang lain dari gaya penulisan ko..tetiba ko buat buang tebiat..merepek macam kerasukan ablasa.  Hahahaha...orang laen  is pelik.

● identiti sendiri sangat penting. Blog memasak ke,blog travel ke,blog retis ke,blog politik,blog hartanah,blog architecture,personal blog ke...pastikan ada identiti dan konsep. No tiru2. Untuk rujukan takpe...

● jujur dengan diri sendiri. Jangan menipu untuk naikkan traffic. Jangan provok. Jangan menulis membabi buta. Cari kebenaran dan fakta dulu. Jujur dengan orang. Kita tak pandai dalam semua benda. Kita bagitau je la apa yang kita tau. Kalo kita pandai masak nasik goreng..kita cerita la pasal nasik goreng...jangan cerita pasal pavlova plakk...kihkih...tu contoh je.

● penggunaan bahasa Inggeris yang salah. Vocab kelaut..past tense..present tense sume tonggang tebalik..tapi nak eksyen...berhabukkkk guna gugel translate...kihkih...guna bahasa melayu je cukup. Boley,kalo ko nak melawak contohnya "yesterday aku eat  nasik lemak then I felt dizzy and I get diarhea until I warded at hospital,thanks to my friends who come to visit me,love them so deep"... cer kita berapa banyak kesalahan kat ayat tu. Banyakkkkkk kan. Tapi tak kisah la sebab tujuan ko tulis tu memang nak merepek meraban kan..hahaha.

● bahasa yang sopan. Jangan tulis "hanjing betul betina sundal tu macam pelacur je aku tengok dia tu"...atau "dah buang tebiat nak mampos ke hape jantan mangkok hayon tu".."atau "dah la kentut busuk,berak pun busuk,taik merata rata macam kucing sial je memey jiran aku tu"..erm...buruk naw bahasa tu. Maki hamun is no good.

Ok la...tu je hasil gugel aku tadi. Ni siap buat note lagi taw... bukan kopipes tawww. Hahahaha..

Aku tak heran sangat blog aku ni takde orang nak baca. Aku ni menulis untuk diri sendiri. Ada orang nak follow, time kasih. Tu satu bonus.

Kita perlu jadi diri sendiri. Bukan menjadi seperti yang orang lain  mahukan. Hormati lah diri kita sendiri. Kendian orang lain akan hormat dengan identiti korang,blog korang. Ngihngihngih.

Bukan semua orang akan suka blog kita. Blog semua orang tu pun bukan semua nya kita suka kannnnnnnnnnnnnnnnnn ;)

Bai.

Love,
Blogger yg tak glamer langsung. Kihkih.

No comments:

Post a Comment