Sunday, May 17, 2015

Israk Mikraj ... "BURAQ"

★ Burāq (Arabic: البُراق‎ Sl-Burāq "lightning") is a steed, described as a creature from the heavens which transported the prophets. The most commonly told story is how in the 7th century, Al-Burāq carried the Islamic prophet Muhammad from Mecca to Jerusalem and back during the Isra and Mi'raj or "Night Journey", which is the title of one of the chapters, Surah: Al-Isra, of the Quran.



★ Buraq  adalah sangat cantik,tempat tinggalnya adalah di syurga. Buraq yang dinaiki oleh baginda s.a.w ini adalah buraq yang mengasingkan dirinya sewaktu di syurga dan dalam keadaan sedih kerana menahan rindu untuk bertemu Rasulullah s.a.w.Terdapat banyak buraq di dalam syurga,namun buraq ini menjadi perhatian oleh Jibril a.s kerana mengasingkan diri.Lalu untuk mengembirakannya,maka Jibril a.s mahu membawa buraq ini bertemu Rasulullah
s.a.w sekaligus menuruti perintah Allah swt agar membawa buraq pergi kepada Nabi Muhammad s.a.w.Setelah buraq telah di persiapkan,maka Jibril a.s pun membawa buraq bertemu insan yang ia rindukan.



Pada suatu ketika,apabila Rasulullah s.a.w ingin menaiki buraq ini,ia bertingkah laku yang menyukarkan baginda s.a.w untuk menaikinya,lalu Jibril a.s menenangkan buraq agar memudahkan baginda s.a.w naik keatasnya.Peristiwa ini juga banyak di bual bicarakan oleh masyarakat terutama setelah Rasulullah s.a.w mengalami israk mikraj.Dan juga tentulah banyak tentangan yang dihadapi ole baginda sendiri apabila peristiwa itu diceritakan kepada kaumnya. Namun ada seorang insan yang cukup membenarkan kata-kata baginda hingga diberi gelaran as-siqqid yakni membenarkan. Gelaran itu diberikan kepada Saidina Abu Bakar r.a.



*********  Semalam hari israk mikraj...
Peristiwa israk mikraj ni mesti dikaitkan dengan "buraq" kan....
Ni aku gugel sendiri...aku tepek  kat sini beberapa info...berkenaan dengan buraq...iaitu kenderaan Rasulullah sewaktu peristiwa penting dalam agama Islam ini... ************

No comments:

Post a Comment