Sunday, June 8, 2014

Cheat Day

Sesapa yang tengah berdiet tu ada tak wujudkan cheat day semasa tempoh perdietan korang tu? Cheat day ni maknanya korang boleh mengelat menipu makan macam2..1 hari je dalam seminggu. Korang boleh makan takde pantang2 selama 1 hari tu. Makanan yang korang tak boleh makan masa tempoh diet tu korang makan untuk sehari je la. Kalo korang pantang tak boleh menasik,maka cheat day korang tu korang bantailah nasik sampei lebam! Hari menipu kekdahnya! Ada juga yang anggap cheat day ni reward untuk usaha keras mengikat perut selama 6 hari tu. Mana - mana pun boleh. Kihkihkih.


Aku selalunya dalam seminggu tu aku cheat day hari sabtu. Hari ahad plak aku cheat day sunat. Tipu sunat gitew! Haha. Tak boleh la wei. Izzara nenen breast feed lagi. Kang takde susu,susah aku!


Jadinya aku pilih sabtu sebab kat sini sabtu ada pasar malam. Hihihi. Masa ni la aku nak balun kaw2...!! Tadi aku makan murtabak, putu mayam,taufufa,yongtaufu,kuih koci pulut itam,kopok lekor...aduihhhh.. perot dah terlebih muatan ni. Selalunya esok pagi2 aku buat senaman...mesti. Kunun nya nak bakor kalori makanan pasar malam! Tapi tengahari ahad aku melantak tak hengat jugak.. Tadi kata tipu sunat kan. Hahaha.. Kevin Zahri mesti geleng kepala ni. Mana punya ajaran aku ikut ni...Takpe.. diet masing2 kan. Suka ati aku la nak berdiet camne.


Apa fungsi cheat day? Yang aku tau,cheat day ni cuma hari dimana kau kasihankan diri kau yang terseksa batin tu sebab menahan gelora napsu makan kau tu..Jadi kau makan lah apa sahaja pada hari kau buat cheat day tu tanpa rasa bersalah. Selalunya aku tetap rasa bersalah jugak..huhuhu.


Makan ni sedap nya kat mulut je. Ko makan lah sedap mana pun,pagi esok makanan ko tu akan keluar dari tubuh kau sebagai taik jugak. Opss.. bahasa sopan nya "tinja". Hihihi.


So makan ni takde apa pun sebenornya. Makan apa yang ada. Sederhana. Jangan kebulor je.. Kita ni napsu makan memang besor. Tu yang tak sedor badan membesor 2 kali ganda. Pastu salahkan orang lain. Laki bagi makan sedap2 tu pun kau nak salahkan. Ko tu yang tak sedor diri melahap tak hengat2.. hihihi. Mengutuk diri sendiri.


Tapi kalo korang tak nak buat cheat day pun takpe. Lagi bagus. Tu nama nya "pejuang sejati"!!! Aku salute. Pendiet tegar je yang takde cheat day. U are real fighter! Selamat maju jaya.










Kesemua gambor ini ihsan dari kawan saya, mr.gugel yang serba tahu serba serbi. Mujur ada dia. Segalanya mudah. Hahaha.

No comments:

Post a Comment