Friday, June 27, 2014

Nur Izzara Huda ^^ 1 tahun ^^

Hihihihi.. sori adikkk.
Bru ari ni nak buat spesel entry pasal adik dah berumur setahun pada 12 Jun yang lalu. Setahun jagung dik. Hihi. No party no cake. Sori dik. Kek SR 2 slices ari tu pun jadi la. Ada lilin gak kan. Haha.
Bizi dikkkk. Weekend pun bukan nya ada waktu sengggang. Petang2 ammi nak exercise. Berzumba. Nanti kalau gemuk,ayah kamu bising. Kete senget sebelah la ape la. Hahaha.Izzara,ammi sayangggg adik. Sehingga hujung nyawa ammi. Jadi anak yang berguna ye sayang. Jadi anak yang solehah,ok.


Adik,ammi kena masuk wad 7 minggu sebelum adik dilahirkan. Adik lahir melalui kaedah pembedahan. Adik tau kan masa ammi mengandung kan adik,ammi disahkan mengandung dengan masalah uri di bawah. Bahaya dik. Nyawa kita bahaya. Sebab tu ammi kena warded. Kesian kakak. Kesian ayah. Ammi tau ayah selalu menangis kat umah. Bersendirian menguruskan anak. Ayah banyak berkorban untuk kita. Tenkiu ayah..

Doktor penah cakap,if anything emergency happpen to me..doctor will save me first. Ya Allah... Doktor,nyawa anak saya ni macamane. Seribu persoalan yang tiada jawapan. Tapi,ammi yakin. Yakin dengan Pencipta kita. He knows what is de best. Bila Dia beri kita masalah,Dia juga beri kita penyelesaian nya.
Doktor ada bagitau,bila ada bleeding doktor akan standby untuk operation. Walau pun adik belum cukup bulan. Doktor takkan ambil risiko. Takkan tunggu lama. Hari2 ammi berdoa,biarlah adik membesar dengan sempurna dalam rahim ammi ni.
Semoga adik boleh keluar dengan fizikal yang kuat dan sihat,dengan badan yang bersedia untuk menghirup oksigen yang pertama di alam ini.

Alhamdulillah. Adik memang kuat. Nama Izzara tu memang ammi dah pilih untuk adik masa adik dalam perut ammi lagi. Ammi usap perut dengan nama Izzara. Izzara kuat ye sayang. Itu lah kata2 ammi untuk adik setiap hari masa di wad dulu. Adik ingat tak?...Adik memang mendengar kata.


Ammi diberi tarikh pada 12 jun untuk melahirkan adik. Malam tu ammi dah start puasa. Dah start drip. Pagi 12 jun tu ayah dah sampai. Dengan muka gelisah. Tapi sedaya upaya menenangkan ammi. Ammi tau pembedahan ni bukan macam kes czer yang biasa. Doktor dah bagitau,kalau uri melekat dengan rahim,doktor akan buang rahim ammi. Doktor memang ada suspect placenta accreta. Mujurlah bukan. Ammi sentiasa di uji. Tapi ammi redha dengan takdir Nya.


Ammi di dalam dewan bedah dengan segala kerisauan. Kiri kanan ammi ada orang asing dengan gaun hijau tu. Takuttt dik. Tak berhenti berdoa supaya Allah selamatkan adik. Ammi ingat sangat,doktor bius,seorang wanita, genggam tangan ammi kuat2 masa adik nak keluar. Masa tu doktor tekan perut ammi. Ammi tak kenal dia. Muka die bertutup dengan mask. Ammi pandang muka dia lama. Cuma nampak mata. Mata dia redup. Seolah2 mendoakan keselamatan kita. Adik nak tau tak,kalo betul uri tu melekat dengan rahim,ammi akan diberi bius penuh supaya tidur sepanjang proses rahim dikeluarkan. Kemudian adik keluar..tak lama tu adik menangis. Kuat nya suara. Bingit telinga ammi ni. Hihi. Kita belum berjumpa lagi masa tu. Bila doktor aida bagitau ammi,uri ok ..dah dikeluarkan.. alhamdulillah..itu saja yang mampu ammi ucapkan.Siapa pun doktor bius tu,ammi harap dia diberi kebahagiaan dunia akhirat.


Bila kita di timpa kesusahan,kita akan kenal siapa diri kita. Betul dik. Ammi rasa ammi ni bukan nya jenis yang sentiasa positif. Tapi bila diuji macam tu,ammi tau siapa ammi. Ammi bangga dengan keluarga kecil kita. Kita bersatu sebagai sebuah keluarga. Kita menyokong antara 1 dengan yang lain. Kita memberi dan menerima. Syukur Ya Allah.. Kau beri aku kesempatan untuk merasai sedikit kesusahan supaya aku sedar betapa besar nya nikmat yang Kau beri ini. Kau beri aku sedikit masalah,kemudian Kau berikan aku kekuatan yang luar biasa untuk menghadapinya.. Sungguh Kau Berkuasa.

Izzara..puteri yang kuat.

Allah tak kan uji kita dengan sesuatu yang bukan kemampuan kita. Dia akan beri ujian yang sesuai dengan kita. Yakin lah. Kita mohonlah dengan Dia..rayu lah supaya doa kita diperkenankan,mintak lah dengan yakin,jangan buruk sangka dengan Dia...sebab kita hanya makhluk Sang Pencipta.
Itu lah yang ayah sentiasa pesan pada ammi. Terima kasih,suamiku. Walau pun berat,kita sentiasa bersama menghadapinya.

Akhir kata,selamat ulang tahun kelahiran yang pertama wahai puteriku. Ammi sentiasa mendoakan yang baik2 untuk adik. Adik lahir dengan cara yang istimewa. Adik sangat istimewa untuk kami. Banyak yang ammi nak cerita lagi ni.. tapi tunggu adik dah besor sikit nanti ammi cerita ye.






~atas~ Adik baru berusia 2 jam ..
~bawah~ Kini dah setahun...


Gambar dari mr.gugel. Suasana dewan bedah untuk bersalin ceaserean. Serammm kan. Tetibe ngiluuu kat perut.

No comments:

Post a Comment