Saturday, October 4, 2014

Google Street View... Scaryyyyyyyyy!

Bagi sesiapa yang belum tahu, Google Street View adalah perkhidmatan yang membolehkan pengguna 'berjalan' di atas jalanraya dan meninjau keadaan di sekelilingnya.Jika dulu, Google Street View hanya boleh di gunakan di beberapa tempat yang terkenal di dunia, kini ianya sudah boleh digunakan di seluruh semenanjung Malaysia!

Hasil koloborasi bersama antara Google dan Tourism Malaysia ini mengambil masa selama 13 bulan untuk mengambil semua gambar jalan di Semenanjung Malaysia dan mula dipaparkan kepada umum pada 26 September lepas. Perkara ini diumumkan oleh Google di Wikipedia Google Street View.
Bagi sesiapa yang ingin mencuba, sila ke www.instantstreetview.com dan masukkan alamat atau nama kampung anda dan mula 'berjalan-jalan' di mana sahaja yang anda mahu.
(Sumber dari mforum.cari.com.my)

Korang dah try ke? Aku dah try...nampak simpang taman aku je. Tak kuase nak 'berjalan' masuk pagar rumah aku plak. Pandangan yang kita nampak tu bersifat 360darjah. Korang boleh pusing arah mana korang nak. Imej tu bukan dari pandangan atas ye. Tapi setentang dengan mata kita di dunia yang sebenar.
Oh..ya..gambar tu dah di snap lebih awal,makna nye gambar yang korang tengok tu bukan pada masa sekarang ye. Bukan nya actual time.

Apa kebaikan nya? Hurm..boleh melepaskan rindu pada seseorang..contohnya nak bapak di kampung,awek yang dok nun jauh di sinun,tunang yang kerja di luar daerah..
Boleh jugak kenal pasti landmark sebelum kita nak pergi ke tempat itu,so memudahkan kita untuk bergerak ke tempat baru.

Keburukan nya? Hurm....banyakkkkkkkkkkkk....
Meningkatkan kadar jenayah opkos la kan. Menjatuhkan maruah rumah yang diskodeng,sebab user yang miang mesti skodeng kat ampaian,tengok pakaian dalam yang disidai...ko rela spender ko di skodeng? Omaigod. Aku tak rela. Scaryyyyyy wei.

Ish ish....teknologi macam ni pada aku lebih membawa keburukan dari kebaikan. Betul tak? Penyamun lagi suka laaaa bila ada benda camni. Pintu mana yang lebih sesuai untuk dikopak...rumah mana yang starategik untuk di samun...waaaaaa....takuttttttt.....

Semoga keluarga kita sentiasa dilindungiNya..

Ada cara untuk padamkam imej rumah kita dari Street View ni tapi aku belum buat. Soon,aku buat jugak.

No comments:

Post a Comment