Wednesday, October 15, 2014

KOLESTROL !!!!!

Sengaja aku pakai capslock...bior korang nampak. Bior korang tau apa yang aku nak bagitau ni penting. Siap tanda seruan 5 ketul aku letak situ free2. Buy 4 free 1. Gitew. Heh heh. Tak payah nak kalut2 sangat... gini cite nye..

Semalam opis kesayangan (sayang ke?kelip mata laju2) ini di datangi oleh LPPKN.

Memang diorang dah lama arrange nak buat pemeriksaan kesihatan kat sini. Ok,dipendekkan cerita..maka semalam terjadilah perkara program yang dirancang oleh pihak pengurusan kami ni dengan usahasama lppkn itu dengan penuh meriah dan mendapat sambutan hangat lebih hangat dari biasa tak seperti Hot fm yang biasa2 saja.....hahaha..pebende aku tulis ni. Mohon maaf. Adakala aku tak keruan bila dapat mood untuk menulis. Semua nya nak ku tulis. Gila apakahhhh.

Macam2 check...tinggi, berat...bmi...gula dalam darah,kolestrol dalam darah..tekanan bp...

Nak check gula dengan kolestrol,kita kena bagi jari untuk di tusuk dengan sembilu bisa..oh mengapaaaaaaaaaa...cehh..buat lawak biar tengok tempat!

Dan...result nya....ini lah dia....bacaan kolestrol aku agak tinggi.
Takutttt...

Arwah abah dulu stroke.

Strok ni ada kaitan dengan dengan tinggi kolestrol dan darah tinggi...

Memang kawan2 aku yang pegi check sekali semalam lebih kurang je bacaan kolestrol dengan aku... gelak la jugak...tapi dalam ati tu ketorrrr...

Aku ni memang hantu seafood...

Semua nya aku makan.



Jadi tetiba aku datang kesedaran sivik lalu menggoogle info untuk menurunkan kolestrol dalam badan.

Google jugak makanan yang boleh membantu menurunkan paras kolestrol...

Google sekali senaman yang aku boleh aplikasikan.

Gitew. Bunyi macam bagus2 je aku tulis ni.

Oh ya..korang kalo nak baca artikel pasal kolestrol ni rajin2 la gugel. Aku tak kuaser nak cedok2 info tu ke entry ni...buat berat entry je...huhhhh.

Ni aku sinopsiskan je dari hasil gugelan aku tadi ye. Ayat cincai sikit la..sebab aku bukan kamus dewan bahasa dan pustaka. Hahaha.

Elakkan makan seafood (bai2 sotong celop tepong), susu full krim, kuning telur, telur puyuh..

Lemak trans pada makanan bergoreng also not gud. Say bai bai to pastri, kek, biskut....waaaaa...

Cuba rajin2 kan makan saderi, buncis, tomato, epal, buah yang berunsur kan sitrus, jambu batu, pisang, avokado, epal ( berapa kali nak taip epal ni)...belimbing...

Amalkan gaya hidup sihat. Jauhi alkohol, rokok, stress...

Dannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn......senaman dengan kerap.



Akak opis aku ni cite, semalam lepas lppkn ni buat pemeriksaan kesihatan kat sini..diorang pegi buat kat dalam estet plak... hurm...guess what. Semua yang datang check tu bacaan kolestrol tak de yang lebih dari 5. Sooooooooo? Korang paham tak aktiviti fizikal tu sebenarnya banyak membantu kita untuk kekal sihat.

Jadi tunggu apa lagi...beli track bottom banyak2..beli sport shoes baru yang mahal sikit....tanam kan azam untuk bersenam hingga ke titisan peluh mashem yang terakhir..

Aku ni cam tu lah..kalo barang baru memang semangat nak guna.. contoh nya blender kat umah tu..
Baru beli,macam2 sambal aku buat...macam2 lauk aku buat. Sampei nak terguling mangkuk lauk tu ke lantai sebab meja dah penuh sangat...off side plak...kikiki. Tapi bila dah buruk blender tu..mood aku pon so so je la.. idak la rajin cam dulu.

Jadi korang amik sejesyen aku ni...beli sport shoes baru ok...

Petang2 tu meh bawak2 berjogging..bukan meronggeng ye..lari atas treadmill(kalo ada la,umah aku takde), lari ringan, lari setempat pun ok....skipping also can.

Hokeyyyyy..semoga entry ini memberi anda sumber kekuatan untuk menurunkan kolestrol yang marabahaya itu hokeyyy. Seppp sikittt!!

KEEP ACTIVE , KEEP HEALTHY ! Ecehhhhh.
Berat tu tapayah tengokkkkkk. Tengok bmi je....waaaaaa...dah masuk kategori berat tlebih muatan! Waaaa...




No comments:

Post a Comment