Thursday, July 31, 2014

ARGHHHHHH.. NAIK 3KG!!!!!!!!!

Warghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh....

Aku sedehhhh.

Tadi petang aku sampai umah tapah. Umah aku la. Tetiba rajin nak timbang berat badan. Lama gak tak timbang. Dekat 2 minggu kot.

Sekali tengok2....

69. 1 kg.

Aku turun balik. Aishh. Ye ke ni. Naik slow2 atas penimbang.

Sama.

Susah hati.

Timbang lagi.

Tetap sama.

Aku timbang pakai penimbang jarum tu plak. Jarum tu lagi jahattt. Dia gegar2 gerak nak pegi ke angka 70.

Cehhh. Cepat2 turun dari penimbang tu.

Raya ni memang aku tak control langsung makan ni. Raya kan setahun sekali. Makan selagi jumpa la. Hambik kauuuuuu. Ni baru raya ke 4. Open house pasni tak boley nak pegi la makna nya.

Adehhh. Tensen.

Pagi esok nak start senaman balik. Musti! Diet pun kena on balik ni.

Eh, ada nak cite lagi ni.

Masa raya hari tu sedara mara aku ramai yang tegur fizikal aku yang agak berbeza dari sebelum ni. Ye lahhh. Dulu 86kg. Skang 67kg(berat terakhir sebelum timbang petang tadi,huhuhu). Mata diorang memang nampak la kan beza badan aku. Jumpa pun jarang2. Tak payah la kot aku nak cite reaksi muka diorang.

Ramai yang mintak tips. Ramai yang tanya product yang aku guna. Ada yang cebik. Ramai yang perli2. Ramai yang suka dan kagum. Aku bagitau je la. Jangan kedekut ilmu. Product tu pun aku bagitau jugak. Terpulanglah nak percaya ke tak.

Pada aku yang perli sindir cebik tu tak bagi kudis pun kat aku. Aku tau hati manusia ni susah nak dipuaskan. Dulu yang perli2 aku gumuk tu kemain lagi mulut puaka nya.

Ni tengok aku slim,terkedu la plak. Dah tu,dulu ko hina2 orang..tengok aku vogue meletops raya ni,ko sakit hati plakkk. Ko nak ape sebenornya ni.

Lantak kau la. Hati tu kalo busuk,memang tak boleh nak buat apa.

Aku kurus ni untuk kesihatan. Tak lalu nak bawak kehulu kehilir badan gemuk2 ni. Penat. Mengah.

Ni skang badan rasa ringan. Peha pun tak bergesel lagi dah. Dulu peha aku selalu melecet. Sakit oo. Malu nya terpaksa jalan terkangkang2 sebab pedih luka tu bila peha bergesel. Sapa yang paham masalah orang gemuk ni kalau bukan yang pernah mengalaminya. Alhamdulillah,dengan izin Allah aku berjaya mengatasi masalah berat badan.

Seluar jeans lama tu pun dah boleh sarung balik. Mak aku pun happy tengok aku boleh kurus balik. Dah boleh pakai baju kurung ready made size L.

Aku tak harapkan pujian. Sungguh. Aku tak lapor pujian korang. Betullll.

Cuma.....aku mintak..hormati lah orang gemuk....orang gemuk yang nak kurus...orang gemuk yang tak nak kurus..orang kurus yang dulu nya gemuk...orang kurus yang tiba2 gemuk..

RESPECT THEM. Respect lah aku ni. Hormati perasaan orang lain. Hidup ni ada pilihan. Kita pilih apa yang kita nak. Bukan orang lain nak. Kesihatan takde jual kat farmasi. Ubat,Vitamin,supplement memang ada. Tapi, kesihatan tak de jual ye. Ubat vitamin semua mak pak tu bukan jaminan untuk kesihatan yang baik. Tu bantuan sokongan je. Pokok pangkal nya diri kita. Kalau makan shaklee semua set tu pun,tapi makan tak berjaga,tak guna jugak.


Ok...tu je la luahan hati aku. 

No comments:

Post a Comment