Sunday, July 6, 2014

Buka puasa di rumah Opah Kurus

Semalam kami berbuka puasa di kampung halaman ku yang terchenta.. Felda Trolak Selatan. Semua adik beradik ada. Tapi ada jugak yang laki diorang tak dapat balik sekali. Ada yang bilal terawikh. Ada yang kerja M.A tak dapat cuti. Ceq mail off semalam tu yang kitowang balik tu.

Kakak la yang bisinggg bila la nak tido umah opah kurus ni..huhuhu. Syana ni pandei2 je panggil opah kurus. Opah sini dia panggil opah hitam. Sebab dia gelap sikit dari opah kurus. Fine, senang nak bezakan.

Opah kan skang ni dok Sg. Buluh dengan Ita. Sebulan 2,3 kali jugak dia balik umah tu. Bila dia balik kampung,aku plak ada hal. Camno tuuuu. Masing2 ada hal.

Semalam kitowang adik beradik dah diskus dalam group watsap menu yang nak dimasak. Masak siap2 di umah masing2. Senang sikit. Aku masak LALA MASAK SERAI. Itu memang kepakaran aku. Pakar? Aku pakar tido je kott. Heh heh heh. Aku guna 2 kg lala. 1 kg RM 9 skang niiiii. Maheiii gak ye. Last aku beli lala rasanya takdelah semahal itu. Beli je la...kot belakang umah aku ada laut memang aku tebar je jala..tangkap sendiri. Hahaha. Tak lawak.

Ini menu yang deme masak. Aku list kan ye. Sekali dengan star. Nasib la korang...aku jadi juri masterchef kejap.
       
                *****
1 star: tak sedap..

5 star : sangat2 sedap sampai menjilat pinggan orang sebelah!
               *********

》 Yong- ulam petai ..tak sempat masak,gas abisss.( hikhik) ★★★

》 Nyah- gulai lemak keli ★★★
Kerang bakar,terubuk bakar,keli bakar ★★★
Sambal tumis udang petai ★★★★

》 Alang- siakap sweet sour ★★★★

》Ude- gulai cili api berapi kerang ★★★
Sambal belacan .. tak sempat makan sebab tak nampak ;)

》AKU- LALA MASAK SERAI ★★★★★

》 Ita- mandor / quality controller , hahaha..mundar mandir mencari bahan untuk dibuat lawak...gud job. ★★★


So.... menu aku je la dapat 5 star. Hahaha. Ye la.. dah aku juri nya. Opkos aku cakap sedap. Mereng la aku kalo aku cakap lala aku tak sedap kannnn? Hikhik.

Gambar menu deme tu aku tak snap. Nanti kena kutuk kaw2. Hahaha. Deme ni memang suka bahan kan orang. Kehkeh. Gambo ni aku snap kat umah aku.

Ni la dia lala aku ni.. sedappp bak hanggg.


Oh ya..ayam kepsi yang dah kena kokak tu hasil kokakkan kakak ye. Not me. Hihihi.
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment